5 lipca 2010 roku do elbląskiego portu wpłynęła pierwsza barka.

5 lipca do elbląskiego portu wpłynęła pierwsza jednostka towarowa bandery rosyjskiej SIRIUS z barką P-0454. Zestaw o łącznej długości 114,5 metra zacumował przy Terminalu Towarowym, na którym od kilku dni zwożone są materiały budowlane. 4 członków załogi narodowości rosyjskiej ze względu na rozmiary jednostki, musiała skorzystać z usług pilotażu oraz holownika na wejściu do portu.

Jednostka towarowa przypłynęła do Elbląga ze Swietłego. Zestaw o łącznej długości 114,5 metra zacumował przy Terminalu Towarowym, na którym od kilku dni zwożone są materiały budowlane (red. jest to ta sama barka, która kilka lat temu przewoziła węgiel. W tym roku została przerobiona, aby dostosować ją do przewozów soi).

Jak na razie jest to próbny transport, jeśli współpraca będzie układała się pomyślnie, do elbląskiego portu częściej będą wpływały statki towarowe.

Aktualnie przygotowywane są umowy do transportu innych materiałów budowlanych (różny asortyment) oraz 10tys. ton miesięcznie wytłoków sojowych.

Przypomnijmy, że port elbląski od kilku już lat posiada dwa niemal nieużywane terminale – pasażerski i towarowy, które mogą przyjmować statki towarowe i pasażerskie łącznie z odprawą celno-graniczną. Terminal towarowy może przyjmować statki o długości 85 m standardowo.

Jest szansa, że niedługo do portu wpływać też będą statki towarowe z innym asortymentem.

Jeśli chodzi o ruch pasażerski to jest tu nieco gorzej, bo w dalszym ciągu obowiązują wizy. Tym niemniej są zainteresowane firmy, które chcą uruchomić przewozy. Mogłyby one korzystać z udogodnienia, które funkcjonuje w prawie Federacji Rosyjskiej. Dotyczy ono rozporządzenia o 72-godzinnym ruchu bezwizowym do Królewca (ros. Kaliningrad). Wykorzystując to rozporządzenie jest firma, która zamierza jeszcze w tym roku zorganizować pierwszy rejs turystyczny. Będzie to też przełomowa chwila, bo nasz punkt graniczny będzie miał pierwszą odprawę na tej relacji.