Przez bramę do "nowego Elbląga"

Dawniej stosowano bramy, które oddzielały "stare" miasta od nowych. Już wkrótce "stary" Elbląg zostanie symbolicznie oddzielony od nowej części - inwestycyjnej - Modrzewiny.



Teren Elbląga jest już po części oddzielony od Modrzewiny przez korytarz ekologiczny rzeki Babicy przebiegający równolegle do ulicy Ogólnej. Władze postanowiły jednak wyraźnie zaznaczyć, gdzie przebiega granica między terenami i w ciągu kilku najbliższych lat po obu stronach Alei Jana Pawła II, przy skrzyżowaniu z ul. Ogólną staną kilkunastokondygnacyjne budynki mające utworzyć symboliczną bramę. Budynki muszą być na tyle wysokie, aby dominowały nawet nad pobliskimi wieżowcami zlokalizowanymi na Zawadzie. W założeniu mają one, tak jak elbląska Katedra, wpisać się na stałe w sylwetkę miasta.



Nowy miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla okolicy skrzyżowania ulic Ogólnej i Alei Jana Pawła II zakłada podział terenu na trzy strefy. Pierwsza, gdzie niedawno stanęły budynki ETBS, jest już praktycznie gotowa. Na tym terenie zmienią jednak wiele plany dwóch pozostałych stref.



Strefa pierwsza o powierzchni 0,38ha zlokalizowana jest między przedłużeniem ul. Pułkownika Dąbka (dojazdem do dawnej "Fabryki Domów") oraz Aleją Jana Pawła II. Zgodnie z nowym planem teren będzie mógł być zabudowany maksymalnie w 80 procentach, a jeden z wieżowców tworzących symboliczną bramę będzie miał maksymalnie 22 kondygnacje, czyli może osiągnąć wysokość ponad 70 metrów. Planuje się także utworzenie podziemego parkingu pod całą strefą, który będzie mógł mieć nawet trzy kondygnacje.



Strefa druga zlokalizowana między Aleją Jana Pawła II i ul. Ogólną ma powierzchnię niemalże 1,5ha. Będzie nieco mniej zabudowana, bo maksymalnie w 55%, a tereny zielone stanowić będą nie mniej niż 15 procent powierzchni. Także drugi budynek symbolicznej bramy będzie nieco niższy, bo liczyć będzie maksymalnie 18 kondygnacji, a więc maksymalna jego wysokość wyniesie 62 metry. Poza najwyższym, wybudowane zostaną także budynki usługowo - mieszkalne o wysokości od 4 do 14 kondygnacji.



Pod całą strefą wybudowany zostanie także parking podziemny o dwóch kondygnacjach. Łączna liczba miejsc parkingowych, jaka zostanie utworzona na obu podziemnych parkingach, będzie wyliczona na podstawie powierzchni usługowej i ilości mieszkańców obu stref. Dwa planowane parkingi podziemne połączone będą ze sobą przejściem podziemnym przebiegającym pod Aleją Jana Pawła II.



Teren, jako symboliczna brama do nowej części miasta, ma być - według planów - wyjątkowo nowoczesny. Architekci będą musieli użyć nowoczesnych materiałów oraz rozwiązań, które nadadzą wysokim budynkom lekkości.



Wysokie budynki jak lep przyciągają operatorów telefonii komórkowych, którzy chcą na ich szczytach stawiać maszty. W przypadku opisywanego terenu tak się nie stanie, bo plan zagospodarowania wyraźnie zakazuje lokalizacji przekaźników na budynkach. Nowością w Elblągu będzie umieszczenie na wszystkich dachach budynków tarasów lub terenów zielonych.



Projekt musi teraz zostać zaakceptowany przez mieszkańców, a następnie Radę Miejską.