Paweł Kowszyński |
Cel ogólny inwestycji ujęty w Studium Wykonalności Inwestycji "Budowa Kanału Żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną" jest zgodny z założeniami „Strategii Rozwoju Portów Morskich do 2015r.” i można go zdefiniować następująco: „Poprawa konkurencyjności polskich portów morskich oraz wzrost ich udziału w rozwoju społeczno-gospodarczym kraju i podniesienie rangi portów morskich w międzynarodowej sieci transportowej.” Przez poprawę konkurencyjności polskich portów morskich rozumie się zwiększenie oraz dywersyfikację struktury przeładunków w portach, wzrost liczby przedsiębiorców działających na terenie portów, zwiększenie liczby połączeń żeglugowych z innymi portami oraz usprawnienie dostępności do portów. Przez wzrost udziału portów w rozwoju społeczno-gospodarczym kraju rozumie się zwiększenie wartości dodanej, jaką porty wnoszą do gospodarki narodowej, usprawnienie krajowej sieci transportowej oraz zwiększenie wpływu portów na zrównoważony rozwój transportu w kraju. Natomiast zwiększenie strumieni ładunkowych przepływających przez polskie porty morskie przyczyni się do podniesienia rangi portów w międzynarodowej sieci transportowej. Realizacja celu ogólnego możliwa jest poprzez osiągnięcie następujących celów bezpośrednich:
1. Stworzenia międzynarodowej drogi morskiej umożliwiającej swobodną żeglugę dla różnego rodzaju jednostek pływających o zanurzeniu do 4 m, jak np. statki towarowe, pasażerskie, rybackie, barki czy jachty turystyczne,
2. Poprawy dostępności do morskiego portu Elbląg,
3. Zwiększenia konkurencyjności portu Elbląga i portów Zalewu Wiślanego,
4. Otwarcie Zalewu Wiślanego dla żeglarzy i turystów zagranicznych.
1. Stworzenia międzynarodowej drogi morskiej umożliwiającej swobodną żeglugę dla różnego rodzaju jednostek pływających o zanurzeniu do 4 m, jak np. statki towarowe, pasażerskie, rybackie, barki czy jachty turystyczne,
2. Poprawy dostępności do morskiego portu Elbląg,
3. Zwiększenia konkurencyjności portu Elbląga i portów Zalewu Wiślanego,
4. Otwarcie Zalewu Wiślanego dla żeglarzy i turystów zagranicznych.
Rezultaty projektu: Kanał Żeglugowy wraz z torem wodnym będzie stanowić międzynarodową drogę wodną łączącą Morze Bałtyckie z Portem Morskim w Elblągu oraz z pozostałymi portami nad Zalewem Wiślanym. Obok Cieśniny Pilawskiej, kanał będzie ważnym ogniwem łączącym przybrzeżną morską drogę E 60 z drogami wodnymi śródlądowymi, w tym drogą E 70. Rezultatami projektu będzie uzyskanie bezpośredniego połączenia Zalewu Wiślanego z morzem w granicach Polski, oraz dostępność Portu Morskiego Elbląg dla statków morskich wszystkich bander o zanurzeniu do 4 m, długości do 100 m, szerokości do 20 m. Uwarunkowane jest to realizacją zadania:
1. „Przebudowa wejścia do Portu Elbląg wraz z pogłębieniem torów podejściowych do portów Zalewu Wiślanego”, gdzie przyjęto identyczne parametry.
2. Osiągnięcie przez Port Morski Elbląg przeładunków co najmniej 3,5 mln t rocznie, to jest o co najmniej 3,0 mln t więcej, niż bez budowy kanału,
3. Skrócenie drogi morskiej w relacji Elbląg – Trójmiasto o 52 mM (94 km), Elbląg – porty Europy Zachodniej o 33 mM (61 km) i Elbląg - porty wschodniego Bałtyku o 8 mM (15 km),
4. Dostępność Zalewu Wiślanego i przystani nad nim leżących dla jachtów od strony morza,
5. Dostępność morza dla jachtów bazujących w przystaniach Zalewu i żeglujących po Zalewie - zwiększająca atrakcyjność żeglarstwa nad Zalewem,
6. Możliwość wypłynięcia na morze statkiem turystycznym z Zalewu Wiślanego uatrakcyjniająca pobyt turystyczny nad Zalewem,
7. Możliwość przemieszczania się turystów drogą morską w relacjach: miejscowości Mierzei Wiślanej - Trójmiasto i miejscowości na południowym brzegu Zalewu - Trójmiasto - odciążające transport drogowy,
8. Dostępność atrakcji krajoznawczych oraz dziedzictwa kulturowego o randze europejskiej w rejonie Zalewu Wiślanego (dotyczy to miast: Elbląg, Frombork, Kadyny, Tolkmicko) dla statków turystycznych żeglugi przybrzeżnej od strony morza),
9. Skrócenie czasu rejsów turystycznych z Trójmiasta do Elbląga, Fromborka i Krynicy Morskiej w porównaniu z Martwą Wisłą i Szkarpawą. Kliknij tutaj i zobacz cały proces legislacyjny "Poselski projekt uchwały w sprawie podjęcia przez Radę Ministrów działań zmierzających do budowy drogi wodnej przez Mierzeję Wiślaną, zapewniającą bezpośredni dostęp do Morza Bałtyckiego Miastu Elbląg oraz terenom Zalewu Wiślanego na terytorium Polski" - budowa Kanału Żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną" (kliknij tutaj).